Een mooie jurk voor kerst is al in de pocket! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Tamara en Rianne - WaarBenJij.nu Een mooie jurk voor kerst is al in de pocket! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Tamara en Rianne - WaarBenJij.nu

Een mooie jurk voor kerst is al in de pocket!

Blijf op de hoogte en volg Tamara en Rianne

08 November 2013 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

En dan is het alweer bijna het einde van onze 5 maanden hier in Afrika! Wat gaat de tijd toch snel (en soms ook wel weer erg langzaam ;-)). De tijd gaat langzaam als we weer eens niet kunnen douchen omdat de badkamer is overstroomt, we geregeld eraan worden herinnert dat het communiceren met de patiënt via een vertaler niet altijd makkelijk is of als we s’ ochtends na een lekker relaxt nachtje slapen de net iets te drukke diningroom inlopen om eens lekker “rustig wakker te worden” met een bakje yoghurt.. Onee, want degene voor je in de rij schept net het laatste beetje op.... De tijd gaat snel als we genieten van de patiënten die na operatie met hun vrolijke gezichten ons omhelzen, wanneer we onze patiënten in het revalidatie centrum opzoeken die al op ons af komen rennen zodra we nog geeneens 1 stap binnen de poort hebben gezet, als we elk moment van de dag heerlijk kunnen genieten van de lekker warme zon (en ondergaande zon!!) en van de vriendelijkheid en gezelligheid hier op het schip.

Nog 5 weken. 5 weken waarin we hopelijk nog veel patiënten kunnen gaan verzorgen, we ze nog veel liefde kunnen geven en veel mogen knuffelen.

Vandaag 6 november is er een groep van Mercy Ships naar Brazaville, een stad op een uurtje vliegen hiervandaan. Hier is weer een screeningsday en we hopen en bidden ervoor dat de groep veel patiënten een operatie plek aan kan bieden hier op het schip voor komende tijd. We hebben net een update gehoord van hoe het gaat, en ze lopen goed op schema. Dat is mooi dus 

Op facebook lezen en zien we dat jullie goed in het koude winderige regenachtige herfst seizoen zitten. Dat is heel raar voor te stellen wanneer wij hier zo met de korte mouwen en op slippers naar buiten lopen. En vooral niet vergeten de zonnebrand op te doen, anders verbrand je levend! S’avonds is het beter uit te houden hier buiten. Vaak gaan we dan hardlopen, maar dan nog zien we er na een half uur uit alsof we een goede sauna sessie van een uur hebben gehad! Zelfs onze armen zijn dan doorweekt van het zweet. Genieten!
Het zou goed wennen zijn als we terug komen en het bij jullie winter is. We zullen wel proberen de zon mee te nemen in onze koffer, aangezien we hier een hoop achterlaten, maar we weten niet of het ons gaat lukken.

Afgelopen maand had Rianne een patiënt die je wel mee naar huis zou willen nemen. Een lekker ventje van 8 jaar die heerlijk kon knuffelen en op je schoot kon zitten om film te kijken. Na een aantal dagen werd hij verplaatst naar het revalidatie centrum van Mercy ships. We zagen hem nog wel een keer op het schip en toen vroeg hij of we hem wilde opzoeken, want z’n moeder had iets moois voor ons gemaakt. Nou, wij afgelopen week bij hem op bezoek en daar kwam z’n moeder aan hoor. Met 2 mooie Afrikaanse jurken; 1 voor Tammie en 1 voor Rietje. Geweldig mooi vonden ze het bij ons staan! Zo lief dat ze dat voor ons had gemaakt!! De foto’s bij onze blog van de jurken zegt genoeg!

Elke week kan je je inschrijven voor een “Mercy Ministry”. Dan ga je met een groep(je) naar bijvoorbeeld een gevangenis, weeshuis of ziekenhuis om worship te doen, te spelen en/of mee te helpen met werken daar. Wij zijn 1 keer naar de gevangenis meegeweest (wat we ook lekker bij 1 keer houden;-)). We kwamen aan en toen waren de gevangenen bezig met een kerkdienst. Je zag daar zo goed, wat je ook in films ziet en waarvan wij dachten dat dat ook echt alleen in films voorkwam, wie de “ prison-king” was en dat er een hoop gevangenen bij zijn die niks te zeggen hebben en alles dus moeten afgeven als iemand uit hogere rang langskomt. Interessant om eens te zien, maar voor ons had het niet echt meerwaarde er nog een keer naartoe te gaan.

Wel vonden we het heel indrukwekkend om mee te gaan naar een weeshuis. We zijn naar verschillende tehuizen geweest, maar 1 brak ons hart zeker helemaal in tweeën! Het weeshuis voor kinderen tussen 0 en een paar jaar. Een jongetje van 2 maanden die gevonden was op een voetbalveld. Die met 10 kinderen in 1 ruimte slapen met 3 vrouwen die continue voor ze zorgen. Die alleen maar bezig zijn met de kinderen eten geven of verschonen en dus geen tijd hebben om met ze te spelen of leuke dingen te doen. Buiten komen de kinderen dus nooit.

Wij kwamen daar aan en alle kindjes wilden geknuffeld worden en wilden met ons spelen, wat we met alle liefde deden. Op de foto’s bij deze blog zie je Tammie met twee kindjes op haar schoot. Het linkse jongetje is 2 jaar oud en je kan z’n ribbetjes tellen met je ogen dicht. Het rechtse jongetje is 1,5 jaar oud en is zeker een verschil met de linkse!
We hielpen daar met de kinderen helpen met eten, een groen pap prutje wat er goed in ging bij de kinderen!

Deze week gaan we bij het dental team helpen. Die geven gratis tandarts bezoeken aan de mensen hier uit de buurt. We zullen daar eens flink wat tanden trekken, laat dat maar aan ons over ;-) Hier meer over in onze volgende blog.

• 08 November 2013 - 21:32

Robin:

Oh wat geweldig om dit allemaal te lezen. Ben zo benieuwd naar al jullie verhalen en foto"s, snel een sushi date inplannen om alle verhalen te horen! Tot over 5 weken!!! Dikke kus voor jullie!

• 08 November 2013 - 21:41

Wendy :

Lieverds!!

Wat weer een leuke blog om te lezen :-)
    Echt zo bijzonder allemaal die verhalen, je kan je der bijna geen voorstelling van maken hoe zoiets is!
    Foto,s zijn super leuk, en die jurken staan jullie goed ;-) hahaha echt super lief van die moeder.
    Ik ben begonnen met aftellen, we verheugen ons op jullie terug komst en zijn erg benieuwd naar alle verhalen! Nou meiden zet em op nog even knallen die laatse 5 weekjes! Hoop dat jullie nog veel mooie dingen mogen doen!

Dikke kus vanuit het koude, regenachtige Holland!

• 08 November 2013 - 22:28

Kirsten:

Dat was weer erg leuk om te lezen! Jullie schrijven levendig. Ik kan het me goed inbeelden allemaal. Als of ik toch een beetje daar ben en het samen met jullie meemaak.
    We hebben het ook regelmatig over jullie op de afd. Hoe zouden ze het hebben en gelukkig komen ze over niet al te lange tijd weer terug!
    Maar wat een rugzak vol super waardevolle herinneringen neem je mee! Niemand neemt je dat ooit nog af!
    Zet hem op nog die laatste weken. Maar vooral genieten van alle indrukken en ervaringen. Tot snel! -X- Kirsten

• 09 November 2013 - 09:32

Nelia:

Heey Tamara en Riannen,

Super jaloers hier in mijn bedje buiten brrr het waaid,maar joeppie een keer geen regen. En jullie daar zon. K,mis de zon!

Maar geniet nog even heel erg van jullie prachtige werk daar, jullie zijn daar! Die lieve kinderen en mooie mensen.

Heb net al die foto,s weer even zitten kijken. In Nederland zullen jullie de jurken vast dragen met plezier:)
    Lief van die moeder zo een kadootje te verzinnen.

Hier gaat alles goed en z,n gangetje. Hartelijke groetjes Nelia

• 09 November 2013 - 12:45

Mama:

Lieverds,

Prachtig om te lezen, ook nu weer!
    Wat een zegen om zoveel te mogen geven, om er nog meer voor terug te krijgen,dat is rijkdom!

Net als bij jullie is ook hier het aftellen begonnen. We verlangen er erg naar om jullie weer te zien en te omhelzen, lekker weer tuus!! Heerlijk weer douchen in alle rust, boerekool eten, lekker vissie, oude kaas, wokgereggie, en.....last but not least, Moeke die weer mag zorgen,verwennen en vertroetelen (tot op zekere hoogte dan, haha) Wie er nou het meest blij is..?

Kortom, er wordt naar jullie uitgezien.

dag lieve kinderen.....

Dikke kus, van mij. ( en natuurlijk ook van papa, maar die vind het altijd wel best wat ik schrijf. Hij leest het als het verzonden is, je kent hem) XX

• 09 November 2013 - 16:34

Marieke:

super leuk om te lezen!! en wat een schatjes op de fotos, om op te eten!!!

xxxxxxx

• 09 November 2013 - 18:09

Alice Roth-Vermeer:

Ja, knuffelen jullie die kinderen maar, dan gaan die mooie oogjes nóg meer glanzen!
    Van ons een knuffel voor jullie, speciaal voor Rianne :-)
    P.S.: Jaloers op de dresses...

• 09 November 2013 - 19:25

Annie Vermeer:

Hey Meiden,
    Wat een mooi blog hebben jullie weer geschreven.
    Het geeft heel duidelijk weer wat jullie meemaken.
    Nog 5 weken en dan zijn jullie weer gezellig hier. We kijken er naar uit en hopen dat jullie de laatste weken nog veel kunnen betekenen voor de Congolezen en dan: weer lekker naar huis appeltaartje eten en theetje drinken en vergeet niet om jullie warme truien weer uit de kast te halen.

Dikke kussen en lieve groetjes van pap, mam en Matthijs.

• 09 November 2013 - 21:42

Anita:

Hey meiden, leuk weer om jullie verhaal te lezen.
    Die jurken gaan jullie wel een keer naar de zaak aantrekken hè?!
    Ik wens jullie nog heel veel sterkte, en goed werk.
    En geniet van het mooie, misschien wel te warme weer, maar denk dan, Tamara, aan het moment, als je uit de nachtdienst komt, en je moet op de fiets, door de stromende regen naar huis....moet jij kijken hoe snel je weer heimwee heb naar Congo!
    Liefs Anita.

• 10 November 2013 - 14:12

Charlotte:

Hoi Rianne en Tamara,
    Had al weer uitgezien naar jullie verhalen, ik krijg ter plekke heimwee als ik het lees en de foto's zie!
    Wat maken jullie veel mee en vertellen dit op een positieve en levendige manier, je ziet het voor je!
    Fantastisch wat jullie doen en zoals anderen ook schrijven: dit neemt niemand jullie af en heb je de rest van je leven profijt van! Geniet van de laatste weken, veel liefs van
    Charlotte

• 10 November 2013 - 17:59

Vincent En Marlies:

Mooi blog weer dames! Wat een ervaringen! Nog heeeeel veel plezier en succes deze laatste weken en tot snel weer!! Kusjes uit herfstig Utrecht :)

• 12 November 2013 - 19:36

Anneke Dankers:

Ha Rianne, nog maar 5 weken!!
    Geniet nog maar even van je mooie werk daar!
    Jullie zijn trouwens wel erg blond tussen al die bruine mensen ;) er waren vast veel mensen die jullie haar even wilde voelen....?
    Kom je een keer in het echt die mooie jurk showen bij je vriendin Anneke?
    Xxx en alvast goeie terugreis!

• 13 November 2013 - 04:38

Zuster Middelkoop:

Oh ik krijg weer helemaal kriebels bij jullie verhalen.. weer heerlijk door het rode stof sloffen en levend verbranden door factor 50 heen.. Al die mooie kindjes, fantastisch!
    Genieten geblazen die laatste weken!

Succes zustertjes!

• 15 November 2013 - 08:56

Jaap En Tiemy Visscher:

Wat hebben OMI EN IK weer genoten van dit verslag . We werden weer verrast met jullie verhalen.Jullie komen ook steeds weer nieuwe situatie tegen die je moet verwerken .We wensen julliein in deze laatste periode de zegen van de VADER toe.

EEN DIKKE SMAKKERT VAN ONS OPA EN OMI .

• 28 November 2013 - 13:55

Jet Boer:

Lieve Tamara en Rianne
    Wat een mooi verslag weer nog een paar weken meiden dan zit jullie fantastische werk er weer op,
    en mogen de mensen van tergooi weer van jullie gaan genieten ik wens jullie nog een paar fijne weken toe en een hele veilige terug reis naar nederland en de feestdagen komen jullie in die prachtige jurken wel door. nou meiden zet hem nog even op.

lieve groet van jet

Verslag uit: Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Hoi lieve allemaal!

We zijn inmiddels alweer een week in Congo. De aankomst was erg speciaal; heel veel mensen zwaaiden en er was muziek en veel media aanwezig. Het was een warm welkom :-)
Helaas wel in het Frans, dus veel verstonden we er niet van. Maar 1 ding leek ons zeker; Er waren veel bekende Congolezen aanwezig. Veel beveiliging en dure auto's.
De president zou dat weekend ook langskomen op het schip en daar zouden wij voor moeten gaan koken. Onze chef was daardoor heel erg zenuwachtig. Maar ken je die mop van de president die zou langskomen? Inderdaad ja; uiteindelijk kwam hij helemaal niet.

We hadden verwacht dat we het schip niet afkonden ivm veiligheid, maar dit valt gelukkig mee. Samen hardlopen in de haven is veilig (wel uitkijken voor de gaten in de weg) en je merkt dat heel veel mensen juist blij zijn dat we gearriveerd zijn. Ze groeten vriendelijk en zwaaien. Veel mensen roepen “Mercy Ships” en klappen dan. Heel leuk om te zien!
De meeste mensen op het schip zijn wel gewent om Afrika rond te lopen, maar wij worden er ook steeds beter in. (ondanks het niet te verbloemen is dat je westers bent ;-))

Zaterdags moesten we werken. We hadden Nederlandse boterkoek gemaakt, wat Amerikanen niet echt lekker vonden omdat het niet zoet genoeg was (en waarschijnlijk te weinig boter).
Zondags waren we vrij en we hebben dit goed gebruikt om de stad te verkennen. S'ochtends waren we met een groep van Mercy Ships naar de kerk geweest. Het begon al om 8:00 en om 8:45 was het plots afgelopen! Niet een echt Afrikaanse dienst dus. Voor de 20 mensen die in de kerk zaten was er een heel erg goede microfoon met veel boxen gebruikt. Dat bezorgde ons een heerlijke hoofdpijn.
We hopen dat we de volgende keer een echte Afrikaanse dienst mee kunnen maken, dit lijkt ons wel wat leuker.
Vervolgens zijn we met een groepje meiden naar het strand geweest. Dit was een lokaal strand waar je moest oppassen niet te stappen in drugsnaalden, glasscherven of poep (mens of dier ? ). Hier hielden we het snel voor gezien. We gingen verder naar de markt.
Op de markt had je honderden kraampjes en duizenden mensen. Het was nogal overweldigend voor ons en we liepen niet op ons gemak. Maar het was zeker de moeite waard om er even geweest te zijn. We kregen nu een goede indruk van hoe de mensen hier leven.
Ook hebben we al een aantal potentiële patiënten gezien. Veel mensen met staar, misvormde benen of andere lichamelijke aandoeningen. We zijn benieuwd of ze naar de screeningday komen op 28 augustus.
Vandaag zijn we naar een ander strand geweest wat veel schoner en mooier was. Heel grappig was dat er geregeld aan ons gevraagd werd of we met mensen op de foto wilden. We hebben zelfs een hele fotoshoot gehad met een klein dik chineesje. Z'n ouders waren helemaal trots!

Nu even iets over het schip; We wonen hier nu inmiddels met 6 meiden in een cabin. Gelukkig hebben we wel een hokje voor onszelf, maar af en toe wat meer privacy zou wel lekker zijn ja. Gewoon een avondje op de bank film kijken zit er niet in. Wat wel weer erg gezellig is, dat we vaak s'avonds met een groep leuke dingen doen.
Op het schip hebben we een grote keuken, eetzaal, algemene zalen voor kerkdiensten of bijeenkomsten, een school voor de 60 kinderen op het schip, sportschool, starbucks (30 cent voor een zeer goede cappucino), keuken voor algemeen gebruik, bibliotheek, stilte ruimtes en ruimtes om video's te kijken of te kletsen.
Het onderste gedeelte van het schip bestaat uit de slaap cabines van de verpleegkundigen en het ziekenhuis voor de patiënten. Dat bestaat uit 5 OK's en verschillende afdelingen met in totaal 90 bedden die iets verhoogd zijn zodat er familie onder kan slapen. Verder hebben we nog een röntgen afdeling, laboratorium en apotheek.

Als de mensen gestabiliseerd zijn op de afdeling na een OK gaan ze naar het Hope Center. Dat ligt op 30 minuten rijden vanaf het schip. Daar kan de patiënt dan helemaal goed herstellen voor ze naar huis gaan. Thuis worden ze dan nog gecheckt door een verpleegkundige en/of arts van Mercy Ships.

28 augustus hebben we de screening day. Geschat wordt dat er 5000 potentiële patiënten naartoe komen om te kijken of ze geopereerd kunnen worden. Wat onze taak daar zal zijn is nog niet helemaal duidelijk, maar horen jullie in onze volgende blog :-)

Lieve groetjes, Tamara en Rianne.

P.s: sommige foto's zijn wat onduidelijk omdat we ze ''stiekem'' genomen hebben. Niet alle Afrikanen stellen het op prijs als we foto's van ze nemen.