Voortgang reis naar Congo - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Tamara en Rianne - WaarBenJij.nu Voortgang reis naar Congo - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Tamara en Rianne - WaarBenJij.nu

Voortgang reis naar Congo

Door: Marco Lamme

Blijf op de hoogte en volg Tamara en Rianne

02 Augustus 2013 | Nederland, Hilversum

Hey lieve allemaal,

alweer ruim een week van huis! Vorige week dinsdag ochtend vertrokken we met iets vertraging vanaf Schiphol, dit was wel even stressen omdat we hierdoor niet zeker wisten of we onze vlucht in Madrid op tijd zouden halen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en kwamen we om 17:00 uur aan in Tenerife waar we werden opgewacht door iemand van Mercy Ships. Samen met twee Amerikanen en een Hollands gezin ( veeeel bagage omdat ze voor twee jaar blijven) werden we naar het schip gebracht. We werden ingecheckt en een prachtige foto voor op onze ''crewpas'' werd genomen. Na zeven uur reizen kun je wel raden hoe mooi de foto geworden is..

We werden naar onze kamer gebracht waar we met z'n zessen kunnen slapen. Voor nu moeten we hem delen met twee Amerikaanse meiden. Op onze verdieping is iedereen verpleegkundige maar omdat het ziekenhuis de komende weken (i.v.m. de vaart naar Congo) nog niet open is werkt iedereen in een andere setting. Wij werken in de keuken.

De dagen dat we nog in Tenerife waren hebben we gebruikt om bij te komen van alle nieuwe indrukken. We hebben veel informatie gekregen en ook het Engels praten kost ons best veel energie... We slapen in elk geval heerlijk. In Tenerife konden we gewoon van het schip af en naar de stad. Hier hebben we maar even goed gebruik van gemaakt om nog wat wijntjes te drinken ( onze laatste voor de komende maanden, smaakte heerlijk) en om toch nog maar wat broeken/rokken tot OVER de knie te kopen.... We merkten namelijk al snel dat we uit de toom liepen met onze (voor ons hele degelijke) korte broeken van de C&A.

Zaterdag was onze eerste werk dag in de keuken. We moesten ons om acht uur melden en om tien over acht waren we samen bezig om van 100KG ( nee we overdrijven niet ) gehakt hamburgers te maken. 400 stuks in totaal. Hier waren we wel even zoet mee.. Hierna heeft Tamara 620 eieren gebroken voor het ontbijt van de volgende dag ( Amerikanen zijn grote eters ) Rianne lachte haar uit onder het paprika snijden tot dat ze zelf in haar vinger sneed... Tussen de bedrijven door werd er nog een '' evacuatie drill” gedaan om te oefenen wat we moeten doen als we echt geëvacueerd moeten worden. Tijdens onze middag pauze konden we aan dek kijken hoe het schip wegvoer uit de haven. Er waren mensen die ons uitzwaaide en een man die trompet speelde dit bezorgde ons wel even kippenvel.

Om 19:00 waren we klaar met werken en konden we zelf genieten van de vaart. Het was een lange werkdag, maar de sfeer is heel relaxed en er wordt gezellige muziek gedraaid, het is ons alles mee gevallen. Iedereen aan boord is eigenlijk heel aardig. We hebben al gezellig contact met een leuk groepje uit verschillende landen waar we s' avonds gezellig mee zitten. Doordat iedereen in is voor een praatje hebben we ook het idee hebben dat ons Engels met de dag beter wordt.

We werken tijdens de vaart dag op dag af. Dit is omdat de keuken geen ramen heeft en je behoorlijk duizelig/zeeziek kunt worden. Tot nu toe hebben wij hier nog geen last van gehad. Dit komt waarschijnlijk ook omdat de zee momenteel heel rustig is. Slapen doe je overigens wel goed op zee omdat je lekker in slaap wordt gewiegd. Al moet je wel uitkijken dat je al je spullen goed vast hebt of plat hebt liggen zodat het niet gaat verschuiven.

Sowieso moeten we op het schip zuinig doen met water. Twee minuten mag je max douchen. Dit werkt een beetje als volgt: zet de douche aan ( nee niet wachten tot ie lekker warm is ) direct eronder en nat worden. Draai dan direct de kraan dicht, was je haar en zeep je in. Draai de kraan weer open en spoel je af... Dit red je dus makkelijk binnen twee minuten :) Tijdens de vaart moeten we extra voorzichtig zijn met water gebruik omdat er maar een beperkt aantal liter aan boord is. Eenmaal in Congo halen ze daar water uit de zee wat getest en gezuiverd word tot drink water.. Al het water smaakt naar chloor maar dit went :)

We hopen vrijdag 9 augustus aan te komen in Congo. Tot die tijd vermaken we ons met vrienden hier aan boord, lezen veel, doen een spelletje of genieten van het uitzicht over zee. We hebben al dolfijnen, orka's en vliegende vissen gezien, wat super gaaf was!! Op de vaart richting Congo komt veel piraterij voor. Je kunt je inschrijven om s' nachts op de wacht te staan.. Hier moeten we nog even over na denken ;)

Dit is het voor nu. We hebben een hele positieve indruk en hebben er veel zin in om aan te komen in Congo en het ziekenhuis voor te bereiden op de patiënten.

Tot gauw lieve mensen!!!

Liefs Rianne en Tamara

• 02 Augustus 2013 - 17:27

Tania:

Hallo meiden,
    Klinkt nog leuk en gezellig allemaal!
    Leuk geschreven!!

Groet Tania

• 02 Augustus 2013 - 18:46

W & W En De Boys:

Hoi Ri en Tamara,

Wat leuk om iets te lezen over jullie eerste indruk. Het klinkt gezellig!
    Blij om te horen dat jullie behalve verpleging nu ook gespecialiseerd
    Zijn in hamburgers. Komt van pas voor de volgende NNN ri!
    Die twee minuten regel voor het douchen ziet wout wel zitten voor in huis.....
    Bedankt voor het delen :-P ...

Oh ja, volgens Sven mag je alleen op piratenwacht als je een zwaard hebt
    Zodat je kunt vechten maar dan moet je ook een jongen zijn.

Meiden, lekker genieten! We kijken uit naar jullie volgende verhaal!

Liefs,
    Wout, Wen, Sven en Finn

• 02 Augustus 2013 - 18:58

Elsa :

Hey meiden,

Echt zo zo leuk om te lezen! Ik word echt zo jaloers, ik krijg weer helemaal kriebels. Piraten wacht is leuk! Gewoon vlak bij de gurgans blijven:)

Veel plezier!

• 02 Augustus 2013 - 20:45

Kirsten :

Hoi meiden!
    Wat een super leuk eerste verslag! Ik kan bijna niet wachten op de volgende!
    Leuk ook dat het allemaal goed verloopt en jullie het qua sfeer ook naar je zin hebben, erg belangrijk!
    Veel vaar plezier de aankomende week. En we wachten hier vol spanning op het volgende verslag. Recht zo die gaat maatjes! ;-)
    Liefs, Kirsten

• 02 Augustus 2013 - 22:20

Jet Boer:

Lieve Tamara en Rianne

wat een mooi verslag zeg fijn om te lezen dat jullie het naar de zin hebben.
    als jullie net zo inzetten als hier in het ziekenhuis en met liefde en een geintje moet het daarin ver weggiestan wel goed komen verder wil ik jullie zeggen als jullie wat nodig mogen hebben laat het gerust aan me weten dan kan ik wat naar jullie sturen en dat meen ik echt een glazen bokaal snoep zal wat moeilijk worden maar schroom niet.
    heel veel liefs ,
    Jet Boer

• 03 Augustus 2013 - 13:40

Charlotte:

Lieve Rianne en Tamara,

Hoe zou het met ze gaan en waar zijn ze nu vroegen wij ons af de afgelopen week op de afdeling en ziedaar het 1ste verslag! Wat een belevenissen en ervaring tot nu toe, ik ben 'n klein beetje jaloers!
    Leuk om te lezen ook, zie uit naar het volgende verslag! Goede vaart en enjoy!!!
    Liefs, Charlotte

• 04 Augustus 2013 - 00:30

Toos:

Hé meisie! Leuk om te lezen hoe jullie varen! Letterlijk en figuurlijk! Nu al een mooi avontuur!
    Over een dag of 5 dus op jullie bestemming! We blijven jullie volgen hoor!
    Groetjes en liefs van mij! t. Toos

• 05 Augustus 2013 - 15:35

Marian & Johan :

Ha meiden! Super leuk om jullie avontuur zo te kunnen volgen! Goede reis nog en heel veel goed werk gewenst straks in Congo. Lieve groeten van ons 2 xxx

• 06 Augustus 2013 - 19:38

Jaap En Tiemy Visscher:

hallo lieve meiden hier even een reactie van opa en omi. we hebben genoten van dat leuke verslag,we hadden wel een dikke vlo willen zijn om dit allemaal ook mee te maken. we kijken al weer uit naar het vervolg. ingrit en amber hebben ons geholpen hoe we een bericht moesten versturen en weten ook hoe we de foto,s op het scherm moeten toveren en krijgen een beeld wat jullie doen.een dikke pakkert van onsvoor jullie opa en omi

• 09 Augustus 2013 - 10:18

Annie:

Hey lieve meiden,

Mooi verslag hebben jullie gemaakt. Heel leuk om te lezen en te volgen wat jullie ervaringen zijn. Spannend als jullie straks aangelegd zijn hoe het dan is. Heel veel succes en tot de volgende blog.

• 11 Augustus 2013 - 22:14

Anita:

Hey Ri en Tam, wat een leuk verslag! Echt leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Dus ga zo door! En jullie hut ziet er gezellig uit hoor! Groetjes Anita xxx

• 12 Augustus 2013 - 12:53

Marlies:

Goed bezig lieve blondies! jullie zijn stoeoeoer!!! kussies uit utreg!!

• 12 Augustus 2013 - 21:25

Goverdien En Jos:

Hoi Rianne en ook Tamara,

Alle goeds!

• 17 Augustus 2013 - 12:55

Ads:

Hi Ri en Ta,
    Leuk verslag en ik volg jullie op de voet. Nog bedankt voor je mailtje!
    Je allerliefste tante Ads