Screeningday! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Tamara en Rianne - WaarBenJij.nu Screeningday! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Tamara en Rianne - WaarBenJij.nu

Screeningday!

Door: Tamara & Rianne

Blijf op de hoogte en volg Tamara en Rianne

01 September 2013 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Heey lieve allemaal!

Wat een week hebben we achter de rug! Maar we zijn zo opgelucht dat we niet deze week pas aan zouden komen in Congo! Afgelopen week zijn er zo'n 80 mensen nieuw gearriveerd op het schip die gelijk aanwezig konden zijn bij de screeningday, maar die ook tussen alle bedrijven door nog moesten wennen aan het de hele dag Engels praten, 2 minuten douchen per dag, je “slaapkamer(tje)” moeten delen met nog 5 andere mensen en het hebben van 0,1 privacy.
Al die laatste dingen hebben we goed onder controle :-) . Het heeft wel wat om zonder tv te leven, geen boodschappen te hoeven doen, geen eten te koken, met het avond eten af te spreken film te gaan kijken met een mannetje of 10 en verder geen verplichtingen te hebben dan werken.

Alleen de screeningday! Dat was een dag waar we al heel lang naar hadden uitgekeken en nu was het eindelijk zover!!!! De dagen ervoor kregen we er veel informatie over. Een aantal mensen hadden al een taak gekregen, maar degene (wij) die nog geen taak hadden, konden zelf inschrijven om iets te doen die dag. Wij hadden onszelf ingedeeld in het escorteren van patiënten van de ene naar de andere plek. (altijd al graag een dagje in de escort willen werken ;-) )

Woensdag 28 augustus ging om 4:30 de wekker. Het was zover! Eerst even ontbeten en om 5:30 gingen we met de Mercy ships jeeps richting een school in Pointe-Noire waar de screeningdag zou plaats vinden.
Rianne; “Ik werkte eerst bij de eye kliniek; Het escorteren van patiënten naar de uitgang die te horen hadden gekregen dat ze niet geholpen (meer) konden worden. In het begin was het best pittig. Iedereen hoopt geholpen te kunnen worden, staan lang in de rij en krijgen dan een “nee” te horen. En dat dan een paar uur achter elkaar. Die patiënten proberen dan nog een 2e kans af te troggelen of desnoods wat geld of eten, maar een “nee” is “nee”,dus meer kon je dan niet doen dan de uitgang te wijzen. Het is dan gewoon een knop omzetten en je werk doen, aardig zijn en troostten.

Later kwam ik te werken aan het einde van de rij waar al de 7000 patiënten langs moesten. Eerst moesten de patiënten langs een persoon van Mercy ships die stuurde ze dan naar de eye kliniek of de algemene rij. De algemene rij stopte bij de “pré-screeners”. Deze gaven een “ja” of “nee”. “Nee” kregen de patiënten die we niet konden helpen en een “ja” kregen de patiënten die dan naar de artsen/verpleegkundigen gingen om hun verdere plan te bespreken.
Ik moest de patiënten die als eerste in de rij stonden naar de “pré-screeners” leidden. Dit vond ik wel “leuk” om te doen, aangezien ik leuk met de mensen in contact was, ik ook druk was met werken en iedereen nog goede hoop had om geholpen te kunnen worden. Je zag zo veel verschillende mensen met grote tumoren, brandplekken en ga zo maar door.
Verder de dag heb ik nog wat Franse zinnen geleerd. “Monsieur aux blue” heb ik 100 keer gezegd om patiënten te verwijzen naar de meneer in de blauwe trui. “Je peux marche avec toi” was ook een goede zin die ik m'n hele leven niet meer kan vergeten. Niet alleen ons Engels gaat met stappen vooruit. Hopelijk kunnen we ook een aardig mondje Frans praten als we weer thuis zijn ;-)
Het was een heftige dag en we waren blij toen we om 20:00 het schip weer in zicht zagen, maar we zijn zeker blij dat we het hebben meegemaakt en we kunnen nu helemaal niet meer wachten om de patiënten te helpen, te knuffelen en veel liefde te geven! Ik ga maandag 2 september startten op de plastische chirurgie en vrijdag gelijk voor 4 nachten de dienst in van 10 uur. En nee, niet in de teampost een spelletje doen of film kijken, nee op een stoel zitten in dezelfde kamer als die van de patiënten, wachtten tot het 8u is. Daar zie ik wel een beetje tegenop, maar voor dat je het weet is dat ook weer voorbij. Net zoals de afgelopen 6 weken die met gierende banden voorbij zijn gevlogen!!”

Tamara: “ Zoals Rie al zei was het een super lange maar mooie en bijzondere dag! Echt een dag die ik voor geen goud had willen missen! Mijn voeten zijn nog aan het bijkomen en als kers op de taart heb ik weer even ouderwets mogen genieten van een migraine aanval vandaag:) Het was het allemaal waard!!
Ik zat net als Rie in de escort. In het begin kreeg ons groepje een plek aangewezen precies na de pre-screeners waar de mensen een ''ja'' of ''nee'' te horen hadden gekregen. Bij een ''ja'' mocht ik ze naar de ''registratie plek'' brengen waar ze al hun gegevens moesten inleveren zodat er contact opgenomen kon worden als er een OK datum gepland was. Dit was een leuk stuk om te lopen. Iedereen is blij en vol goede hoop ( terwijl het nog niet eens zeker was of ze inderdaad geholpen konden worden, daar gaan de artsen over) Ik heb heel wat kleine mooie kindjes kunnen dragen om de ouders even te ontzien. Echt genieten om al die blije koppies te zien!

Het minder leuke gedeelte was de route die ik moest lopen met de patienten die een ''nee'' gekregen hadden. +/ vijftig meter lopen met mensen van wie al hun hoop in een keer weggeveegd was... Soms was ook de taalbarrière een probleem, de pre-screeners hadden wel een vertaler bij zich om aan de patiënten uit te leggen dat ze niets voor hen konden betekenen. Mij werd wel duidelijk dat dit heel vaak niet goed was overgekomen. Soms liep ik met een patient naar de uitgang, de verwarring op hun gezichten als we naar de uitgang/ gebedsruimte liepen zal ik nooit vergeten. '' Ik moet de andere kant op, ik moet een dokter zien, kan ik dan echt niet geholpen worden'' uiteraard in het Frans wat ik niet versta, toch wist ik heel goed wat ze bedoelde. Kinderen die voor uren en uren in de rij hadden gestaan en besefte dat we niets konden doen en dikke tranen van verdriet. Vreselijk. Heb heel wat momentjes gehad dat het huilen me nader stond dan het lachen en dacht ''wat doe ik hier, ik wil naar huus'' Gelukkig konden we vaak genoeg ruilen van plek zodat we geluk en verdriet konden afwisselen.

Voor de mensen die het fijn vonden was er een gebedsruimte. Hier was een team aanwezig die voor de (voornamelijk afgewezen) mensen konden bidden. Wat ik heb gegrepen was dit voor iedereen heel fijn. Iedereen ging daar vandaan met een stukje bemoediging of rust.

Al met al een hele gave dag! En wat een samenwerking tussen al onze collega's, ook al was iedereen helemaal gesloopt aan het einde van de dag, iedereen bleef aardig en opgewekt. De dagen erna hebben we nog genoeg nagepraat over wat iedereen heeft meegemaakt.
Iedereen op het schip is moe en weer aan het opladen voor volgende week. Vandaag (zondag) zijn de eerste patiënten aan boord gekomen die morgen geopereerd gaan worden. Super spannend en ik heb er onwijs veel zin in! Hopen dat mijn medisch engels ook met sprongen vooruit gaat, dan komt het helemaal goed:D ''

Lieve mensen, HEEL erg bedankt voor alle steun, berichtjes, gebeden en bemoediging:) we hebben gemerkt dat jullie aan ons gedacht hebben:)

Lieve groetjes van ons!!

• 01 September 2013 - 19:25

Annie :

Lieve Rianne en Tamara,
    Duidelijk hebben jullie beschreven hoe de screeningday verlopen is: respect.
    Wat een zware dag hebben jullie achter de rug, met zo veel mensen, die blij of verdrietig waren. Heftig lijkt me, maar ook heel fijn dat jullie nu echt aan de gang kunnen om de mensen te gaan helpen. We denken aan jullie en wensen jullie heel veel succes bij jullie werkzaamheden en ervaringen: Au revoir.

• 01 September 2013 - 20:20

Wendy:

Hej lieverds!!

Fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar!
    Wat een ervaringen doen jullie op zeg, echt super gaaf!
    En rie zal aan je denken als je nachtdienst heb lijkt me echt pittig hoor zoveel uur op een stoeltje zitten ;-) maar dat kun jij hahah
    Zet em op meiden! Heel veel succes nog de komende tijd.....

Groetjes Xx wen

• 01 September 2013 - 21:49

Pappa En Mamma:

Lieve kinderen,

Ontroerend om dit verslag te lezen. Als je er niet bij bent geweest, kun je je denk ik niet voorstellen wat een impact dit op jullie gehad moet hebben.
    Toch lees ik kracht en zegen tussen de regels door.
    Bijzonder hoe God ook nu zijn almacht (weer) heeft laten zien!
    Jullie mogen zijn liefde nu doorgeven
    wees gezegend in je doen!
    dag lieverds!!

blessings!!!

pappa en mamma XX

• 01 September 2013 - 22:05

Anita:

Er komt maar 1 woord in mij op: RESPECT!!!!!!

En Ri sterkte in de nachtdienst, straks vind je de stoelen in onze teampost nog lekker zitten ;)
    Heel veel succes meiden!
    liefs Anita.

• 02 September 2013 - 08:29

Lisa:

Hey tam en rianne,

Echt super om weer wat van jullie te lezen.
    Ik was al heel erg benieuwd hoe de screaningday gegaan zou zijn.
    Ik vond het echt heel mooi om te lezen en had de tranen bijna in mn ogen staan bij sommige stukjes.
    Echt bijzonder dat jullie dit zo mee kunnen en mogen maken en dat jullie al deze mensen mogen helpen.
    Heel veel succes de aankomende tijd en ik denk aan jullie.

Kus Lisa

• 02 September 2013 - 10:54

Johan & Marian:

Stoere meiden dat zijn jullie! Wat een prachtige maar ook heftige ervaring!! Afgelopen weekend hadden we het over jullie. Het broertje van Johan (hij is autistisch) hoorde het verhaal en zei, uit de grond van zijn hart : 'Respect!'. En zo is het! Amen! Dikke kussen van ons xxxx

• 02 September 2013 - 11:37

Petra:

Lieve Rie en Tammie,

Wauw, ik heb diepe respect voor jullie!! Wat een impact zal het hebben, al die emoties van mensen en kinderen die je af moet wijzen of juist blij kan maken met een operatie!

Ik zal aan je denken Rie als je op je harde stoeltje de nachtdienst door moet brengen, dan zijn onze hard plastic stoelen in de teampost tenminste nog redelijk comfortabel!!

Heel veel succes nog de komende tijd! Gods Zegen toegewenst bij al jullie werkzaamheden!

Liefs Petra

• 02 September 2013 - 17:17

Marieke:

tammie&ri

heb ook echt diep respect voor jullie!
    het lijkt me zo moeilijk om de mensen/kinderen te moeten afwijzen.. wel fijn dat er voor ze gebeden word en dat ze een stukje rust hebben gekregen!

heel veel sterkte en geluk daar!

xxxxxxx miek

• 02 September 2013 - 19:39

Inge B Nul:

Hallo meisjes,
    Ongelofelijk, wat hebben wij het in Nederland goed, als ik jullie verslag zo lees. Kan me voorstellen, dat je af en toe gillend weg zou willen rennen, maar het is wel de realiteit in dat stukje wereld waar jullie zitten.
    We zien het op televisie en drinken nog een kopje thee met iets lekkers en die mensen moeten letterlijk vechten voor gezondheidszorg. Succes en sterkte!
    Ik was laatst bij de tentoonstelling van World Press Foto en daar was een serie foto's van mensen met een handicap, die allemaal bij Mercy Ships waren geweest. (Heel bijzonder, mensen, die mooi waren ondanks de tumoren en afwijkingen...) Ik dacht natuurlijk direct aan jullie :-)
    Nogmaals succes, vooral met dat Frans... en groeten van Inge

• 03 September 2013 - 12:18

Ads:

Hi Ri en Ta,

Heftig! Wat een enorme ervaring doen jullie daar op. Ik vind het buitengewoon boeiend jullie verslag te lezen en denk dan hoe goed we het hier hebben. Heel veel sterkte.

Groeten,
    je allerliefste t...

• 04 September 2013 - 15:12

Elise, Martijn & Cato:

Ha meiden, Jeetje wat zal dat heftig geweest zijn! Blijf er goed met elkaar over praten.. Het is fijn dat jullie samen zijn..
    Dikke kussen!

• 07 September 2013 - 09:23

Kirsten:

Hé zusters in Verweggistan!
    Wat een verhalen!!! Super gaaf hoor zo'n avontuur! En ik heb veel respect voor jullie met wat je allemaal voor je kiezen krijgt. Maar voor de mensen daar, voor wie je het doet ook! Vertroetel ze maar goed!
    Lieve meiden, heel veel succes en ik ben erg benieuwd naar het volgede verslag. Over o.a. hoe je je nachtdienst doorgekomen bent Ri?
    -X- Kirsten

• 08 September 2013 - 13:56

Fam Dankers:

Hallo Rianne, wat n bijzondere ervaring hebben jullie meegemaakt, met n lach en n traan!
    Wij hebben genoten van jullie verslag en kijken uit naar de volgende! Veel zegen in alles wat jullie mogen doen! Groetjes van ons uit Asperen.

• 09 September 2013 - 19:48

Jaap En Tiemy Visscher:

Lieve Tam en Ri

Wat een verslag van jullie.Het leek net of we zelf aanwezig waren. De fijne dingen wisselen met de mider
    fijne. Wat is het goed dat jullie veel steun aan elkaar hebben en met de rest van de collega,s.
    Ook de samenkomsten waar jullie al zingend mogen getuigen van de hoop die in je is.
    Jullie zijn allebij een klein radertje op dat grootte schip,maar met elkaar vormen jullie een bijzondere
    bemanning onder leiding van de grootte HEELMEESTER.

ps We genieten van alle dingen die we zien en horen

KUSSEN voor jullie alle 2 OPA en OMI

• 11 September 2013 - 19:22

Ton Kamp:

beste Rianne en Tamara.
    wat doen jullie goed werk ben trots op jullie.
    Rianne hoewel ik je best wel gemist heb in ter gooi ziekenhuis heb er weer drie weken gelegen heup er uit hoorde ik wat jullie waren gaan doen wat een kanjers zijn jullie om die mensen te helpen alleen al door de warmte wat jullie uitstralen en de lach worden die mensen al gelukkiger.
    Rianne ik zal voorlopig geduld moeten hebben voor dat je weer naar me zwaait bij de C1000 hahaha .
    nogmaals meiden ben trots op jullie er zouden meer verpleegkundige jullie voor beeld moeten volgen.
    groetjes uit Hilversum

• 27 September 2013 - 15:30